Nowy ekran powitalny programu Blender 2.79

Blender 2.79 – przegląd nowości

Blender 2.79 nadszedł. W tym wpisie szybki przegląd nowości.

Cycles

Najciekawsze rzeczy związane są z silnikiem renderującym, Cyclesem. Wersja 2.79 pozwoli skrócić czas renderowania nie tylko ze względu na usprawnienia w kodzie, ale również ze względu na dodanie odszumiania:

Denoising (odszumianie). Funkcja do usuwania szumu z wyrenderowanego obrazu. Twórcy napisali, że denoiser nie jest jeszcze kompletny, ale już teraz daje przyzwoite wyniki. Pozwala skrócić czas renderowania klatki nawet o połowę, ale kosztem rozmycia detali. Ale i tak daje to lepsze rezultaty niż zabawa z postprocessingiem i bilatelarnym rozmyciem.

Aby włączyć denoisier należy:

  1. W panelu Properties (domyślnie po prawej) wybrać zakładkę Render layers.
  2. Tam zaznaczyć box Denoising.
  3. Ewentualnie rozwinąć listę i dostosować ustawienia.
  4. Gotowe.

Panel włączający odszumianie obrazu w programie Blender 2.79.

Shadow catcher (przechwytywanie cieni). Kolejna świetna nowość, na którą długo czekaliśmy. Pozwala ona umieścić na scenie niewidzialną podłogę, która pokazuje jedynie cień innych obiektów. Osoby, które renderują telefony/samochody, a potem wklejają je na zdjęcia i inne tła, nie będą już musiały samodzielnie rysować cienia w Photoshopie.

Aby przechwycić cień należy:

  1. Zaznacz podłogę, która ma być przeźroczysta.
  2. Przejdź do panelu Properties, do zakładki Object.
  3. Tam rozwiń menu Cycles settings.
  4. Zaznacz box Shadow Catcher.
  5. Wyrenderuj scenę za pomocą Cyclesa, aby sprawdzić, czy działa.
Screen pokazujący jak wyrenderować cień obiektu bez powierzchni na którą pada.
Warto zauważyć, że chociaż czerwony kwadrat jest niewidoczny (widać tylko cień rzucany na niego), odbija on czerwone światło, które podświetla spód małpki.

Jeżeli chcesz mieć przeźroczyste tło (nie, to nie jest nowość):

  1. W panelu properties przejdź do zakładki Render.
  2. Rozwiń menu Film.
  3. Zaznacz boxa Transparent.

Screen pokazujący jak włączyć przeźroczyste tło w programie Blender.

Principled BSDF (nowy shader). A właściwie übershader ponieważ za pomocą jednego panelu można błyskawicznie stworzyć materiał cieniowany zgodnie z zasadami fizyki.

Do tej pory wyglądało to tak:

Principled BSDF bazuje na Disney’owskim PBR-shaderze i jest kompatybilny z innymi z silnikami graficznymi. Np. Substance Painter, Unreal Engine i Renderman Pixara.

Filmic Color Management. Kolejna nowość, której długo brakowało. Dzięki niej znika problem z prześwietlonymi miejscami, które wyglądają jak białe plamy.

Porównanie starej i nowej metody zarządzania kolorem w Blenderze. W nowym jasne miejsca nie są prześwietlone.
Po lewej domyślny, a po prawej nowy sposób zarządzania kolorem, czyli Filmic. Warto spojrzeć na gałęzie na jasne miejsca, które są bardziej szczegółowe i maja mniej nasyconą barwę.

Właściwie Filmic zamienia 3 rzeczy:

  • Przechowuje informacje o oświetleniu w postaci 32 bitów. Co daje ponad 4 miliardy poziomów jasności.
  • Jasność nie rośnie liniowo. Jeżeli na scenie umieścimy dwie żarówki, to nie stanie się ona dwa razy jaśniejsza. Podobnie oczy i elektronika reagują na wzrost jasności.
  • Jasne powierzchnie tracą nasycenie.

Aby włączyć lepsze zarządzanie kolorem i jasnością należy:

  1. W panelu Properties wejdź na zakładkę Scene.
  2. Rozwiń Color Management.
  3. Na liście View zaznacz Filmic.

Screen pokazujący, jak włączyć filmic.

Obsługa OpenCL (karty od AMD).

  • W niektórych przypadkach renderowanie może być szybsze nawet o 50%.
  • Naprawiono artefakty, które pojawiały się przy niskiej liczbie sampli.
  • Cycles na OpenCL będzie się rzadziej wieszał i wysypywał.
  • Dodano wolumetrykę dla kart AMD (rozchodzenie się światła pod powierzchnią oraz mgła i dym).

Interfejs

Szablon aplikacji. Jeżeli kilka osób korzysta z Blendera na tym samym komputerze, lub ktoś lubi mieć inne ustawienia w zależności od tego, co akurat robi (modelowanie, tekstury, animowanie), może w dowolnym momencie je zapisać i wczytać inne. Szablon interfejsu pozwala zapamiętać: startową scenę, wygląd interfejsu, włączone dodatki, skróty klawiaturowe, ekran startowy. Więcej tutaj [en].

Skróty klawiaturowe do klatek kluczowych i driverów można teraz samodzielnie modyfikować.

Kopiowanie i wklejanie wektorów oraz kolorów za pomocą Ctrl+Alt+C oraz Ctrl+Alt+V. Do tej pory można było kopiować jedynie po jednej składowej (XYZ, RGB), co było upierdliwe.

Aby skopiować cały wektor lub kolor:

  1. Zaznacz obiekt, którego właściwości mają zostać skopiowane.
  2. Najedź myszką na pole, które zawiera kolor, położenie lub obrót.
  3. Niczego nie klikaj, tylko wciśnij Ctrl+Alt+C.
  4. Potem zaznacz drugi obiekt, najedź na to samo pole i wciśnij Ctrl+Alt+V.

Przeskakiwanie pomiędzy panelami po prawej (render, scena, object, material, physics itd.) za pomocą Ctrl+Tab oraz Ctrl+Shift+Tab. Myszka musi być ustawiona na tych panelach.

Automatyczne skalowanie interfejsu na monitorach o dużej rozdzielczości. Nie jestem pewien, ale to będzie działało tylko na Windowsie 8.1 wzwyż.

Wyłączone przyciski pokazują podpowiedź, czemu są wyłączone.

Addony

Nowe

  1. Dynamic Sky. Tworzy proceduralne niebo, które można dostosować w edytorze nodów.
  2. Archipack. Addon do architektury.
  3. Magic UV. Wcześniej znany jako UV copy/paste.
  4. Mesh Edit Tools. Dodatkowe narzędzia do trybu edycji.
  5. Skinify. Pozwala stworzyć mesh z zaznaczonych kości (działa w trybie pozowania).
  6. Display Tools. W oknie 3D dodaje po lewej panel z przyciskami do manipulowania wyświetlaniem obiektów.
  7. Brush Menus. W trybie rzeźbienia dodaje skrót Alt+V, który wyświetla podręczne menu z pędzlami i częścią ustawień.
  8. Btrace.
  9. Is Key Free. Narzędzie dla twórców dodatków, który sprawdza, czy skrót klawiaturowy jest wolny, czy już przypisany.
  10. Turnaround Camera. Animuje kamerę tak, aby obracała się wokół zaznaczonego obiektu. Przydatne do prezentacji produktów.
  11. Auto Mirror.
  12. Camera Rigs. Dodaje kamerę wraz z armaturą, która udaje dźwig. Po to aby ruch kamery przypominał to, co znamy z filmów.
  13. Snap Utilities Line. W trybie edycji pozwala na przecinanie fejsów. Na stronie wtyczki jest GIF, który pokazuje o co chodzi.
  14. Add Advanced Objects. Dodaje dodatkowe obiekty pod Shift+A.
  15. Export Paper Model. Rozkłada siatkę obiektu tak, aby dało się ją wydrukować na papierze i skleić z niej model.
  16. Kinoraw Tools. Dodatkowe narzędzia do VSE (edytora video).
  17. Stored Views. Zapamiętuje widok (położenie kamery, cieniowanie, włączone warstwy itp.) w oknie 3D, tworzy listę takich widoków i pozwala w każdej chwili do nich wrócić. Zobacz więcej.
  18. Clay Render. Podmienia wszystkie materiały na „plastelinę” podczas renderowania sceny. Można zmienić kolor.
  19. Auto Tracker. Automatyczne śledzenie ruchu kamery dla motion trackingu.
  20. Refine Tracking Solution. Kolejne narzędzie dla motion trackingu.
  21. Materials Library VX. Biblioteka materiałów. Pozwala zapisać materiały, wczytać i porządkować i współdzielić pomiędzy plikami.
  22. Tissue. Pozwala powierzchnię jednego mesha wypełnić innym meshem. Coś na wzór kolczugi, gdzie „koszula” składa się z małych pierścieni.
  23. Cell Fracture Crack It. Tworzy pęknięcia na powierzchni (mur z kamieni, kora drzewa). Do działania wymaga włączenia addonu Cell Fracture.

Inne

  • Grease Pencil dostał nowe narzędzia do interpolacji klatek oraz poprawki interfejsu.
  • Poprawiony import i eksport plików Alembic.
  • Nowy modyfikator Surface Deform. Pozwala on bardziej złożonym obiektom kopiować deformacje np. symulacje fizyki ubrań. Dzięki temu można zaoszczędzić czas na skomplikowanych obliczeniach.
  • Modyfikator Displace może teraz używać wiele wątków procesora.
  • W panelu Vertex Groups dodano do menu polecenie usuwania wszystkich niezablokowanych grup.
  • W trybie rzeźbienia, kiedy jest włączona dynamiczna topologia, a w niej Constant Detail, gęstość siatki jest ustawiona za pomocą rozdzielczości, a nie procentów. Wyższa rozdzielczość = gęstsza siatka.
  • Ulepszone narzędzie Intersect (Edit mode). W panelu po lewej pojawiło się nowe pod- menu Separate mode. Pozwala ono wybrać, co ma się stać pociętymi powierzchniami (mają być rozdzielone czy połączone?).
  • Nowe domyślne UV-ki dla sfery, icosfery i małpy.
  • Armatura: PoseLibary pozwala zmieniać kolejność elementów na liście.
  • Od teraz można też tworzyć pozy tylko dla wybranych kości.
  • Poprawione cofanie dla operacji wykonywanych an klatkach.
  • Kompresja video została uproszczona.
  • Kontener (AVI, MPEG-4, Matroska) jest w końcu oddzielony od codeca video (.h264, divix, FFempeg).
  • Okno 3D dla GLSL oraz Blender Internal obsługuje więcej node’ów (object info, layer weight, fresnel).
  • Rigid body. Constraint Generic spring pozwala włączyć sprężystość dla rotacji.
  • Do tego jeszcze jakieś 750 poprawionych błędów.

Zgodność z poprzednimi wersjami

Pliki stworzone w Blenderze 2.79 mogą zawiesić starsze wersje tego programu. Na szczęście nie zawsze. Tylko wtedy, gdy były wykorzystywane add-one’y, które wykorzystywały zmodernizowane API. Niestety, nie podali ich listy. Więcej o problemie tutaj.

Wszystkiego nie byłem w stanie przetłumaczyć. Pełna lista nowości [en].

Najnowszą wersję Blendera (wciąż 2.79) można pobrać z oficjalnej strony.

<span>TAG: </span>

Piotr Załóg

Komentarze (1)
Michał
13 listopada 2017

Świetne podsumowanie. Dzięki 😉

Odpowiedz

Napisz komentarz